Missie en visie

Onderwijsvisie ‘Met jouw talent vooruit!’

Op 1 juni 2017 besloot de raad van de gemeente Schouwen-Duiveland budget beschikbaar te stellen voor de nieuwbouw van Pieter Zeeman Lyceum. Vanaf dat moment is een proces van onderwijsinnovatie ingezet onder de naam ‘Met jouw talent vooruit!’. De missie en visie van de school geven de koers aan van deze onderwijsinnovatie, de succesbepalende factoren beschrijven de uiteindelijke doelstellingen. In de verschillende hoofdstukken van dit schoolplan komt de uitwerking van de onderwijsinnovatie op onderdelen naar voren.

Missie 

Pieter Zeeman Lyceum ontwikkelt het talent van leerlingen en medewerkers en streeft zo als organisatie naar het realiseren van maatschappelijke meerwaarde voor Schouwen-Duiveland en de omliggende gebieden. De kernwaarde waardoor de school zich laat leiden is respect: respect voor elkaar en voor onze omgeving.

Visie: ‘Met jouw talent vooruit! 

De leerling en zijn ontwikkeling staan centraal. Doel van deze ontwikkeling is kwalificatie, subjectivering en socialisatie. Het onderwijs is doelgericht, toegesneden op de maat van de leerling. Autonomie is een belangrijke waarde in het leerproces. Een leerling wordt begeleid naar eigenaarschap van zijn leren. Leren is een co-creatie van leerling(-en), docenten en onderwijsassistenten. Een docent is vakspecialist en is deskundig en vaardig op het gebied van didactiek, pedagogiek en coaching. Het onderwijs vindt plaats binnen en buiten de muren van de school, waar mogelijk in samenwerking met externe partners.

Het ‘waarom’ van onze missie en visie 

  • We willen jongeren helpen zich te ontwikkelen naar volwassen mensen met een positief zelfbeeld, die zelfredzaam zijn en hun bijdrage kunnen leveren aan de samenleving.
  • We vinden het belangrijk dat pubers en adolescenten zich ontwikkelen tot autonome jongvolwassen mensen die in toenemende mate eigenaar zijn van hun ontwikkeling en op verantwoorde wijze zelf de regie nemen over hun leven.
  • We zijn ervan overtuigd dat ieder mens uniek is, geheel eigen in zijn talenten en interesses. We waarderen die eigenheid als een groot goed. We denken dat aandacht en ruimte voor die eigenheid leerlingen motiveert om zich te ontwikkelen.
  • We vinden het belangrijk dat leerlingen succeservaringen meemaken. Dat motiveert hen in hun ontwikkeling.
  • Leren is een dynamisch proces waaraan leerlingen, docenten en onderwijsassistenten gezamenlijk werken, waarin ontwikkeling van leerlingen centraal staat en er een gedeelde verantwoordelijkheid is. Onderwijs als co-creatie leidt tot de beste resultaten. Een leerproces is wezenlijk anders dan een productieproces. Bij het laatste is sprake van een producent, een product en een consument. Onze docenten zijn geen producenten, leerstof is geen product en leerlingen zijn geen consumenten.
  • Bekwame docenten zijn essentieel voor kwalitatief goed onderwijs.
  • Een school is een maatschappelijke onderneming met een maatschappelijke opdracht: het creëren van maatschappelijke meerwaarde door de opleiding en vorming van leerlingen.
  • Een school neemt deze opdracht aan als een gedelegeerde verantwoordelijkheid van ouders en samenleving. Ouders en samenleving behouden evenwel ook hun eigen verantwoordelijkheid en zijn daarom als belanghebbenden vanzelfsprekend partners in het leerproces.

Download hier het Schoolplan 2020 - 2024

Download hier het Schoolplan 2020 - 2024
Download
Deze website maakt gebruik van cookies

We gebruiken cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services.

Noodzakelijke cookies helpen een website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Statistische cookies helpen eigenaren van websites begrijpen hoe bezoekers hun website gebruiken, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren.

Marketingcookies worden gebruikt om bezoekers te volgen wanneer ze verschillende websites bezoeken. Hun doel is advertenties weergeven die zijn toegesneden op en relevant zijn voor de individuele gebruiker. Deze advertenties worden zo waardevoller voor uitgevers en externe adverteerders.

Voor meer informatie, bekijk ons privacybeleid.